آموزشی

مخزن فوم دار گزینه ای مناسب برای ذخیره آب

مخزن فوم دار

مخزن فوم دار از انواع مخازن ذخیره سازی است که در تولید آن از پلی اتیلن و فوم پلی اتیلن استفاده می شود. فوم ها به منظور ایجاد عایق های حرارتی در ساخت این مخزن ها مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل از مخازن فوم دار برای ذخیره آب استفاده می شود. در واقع تفاوت اصلی مخازن فوم دار با دیگر مخازن پلی اتیلنی که فوم دار نیستند این است که لایه فوم موجود در مخزن فوم دار از تغییرات دمای مایعات درون مخزن (سرد یا گرم شدن) به نحو چشمگیری جلوگیری می کند.

نحوه کاربرد فوم ها در ساخت مخازن

فوم های پلی یورتان، فوم پلی اتیلن، فوم پلی استایرن (یونولیت) از انواع فوم هایی هستند که در ساخت مخزن فوم دار به کار می روند.

فوم مخزن آب

منظور از چند لایه بودن چیست؟

لایه اول: بیرونی ترین لایه با مواد خاصی ساخته شده است تا از نور ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کند. اجازه نمی دهد جو خارج یا خصوصیات ناخواسته بر روی آب ذخیره شده در داخل تأثیر بگذارد. این لایه معمولاً سفید رنگ است.

لایه دوم: این لایه رنگ مشکی دارد و مهم‌ترین وظیفه آن جلوگیری از نفوذ نور خورشید به درون مخزن، افزایش ماندگاری آب درون آن و ضد جلبک کردن مخزن است.

لایه سوم The Foam Layer: این لایه تضمین می کند که آب ذخیره شده در داخل، از آب و هوای سخت خارج تحت تأثیر قرار نمی گیرد. فوم بخش اعظم ضخامت مخازن را به خود اختصاص می‌دهد. این لایه به طور تقریبی 65 درصد از ضخامت کلی مخزن را تشکیل می‌دهد.

لایه چهارم The Food Grade Layer: از پلیمرهای با کیفیت برتر ساخته می شود و این اطمینان را حاصل می کند که آب ذخیره شده در داخل هیچ خاصیتی از پلیمر بدست نمی آورد، که عامل مهم در مخزن آب پلاستیکی درجه پایین است. در واقع اطمینان ایجاد می کند که آب ذخیره شده در داخل بدون آلودگی، شفاف و تازه می ماند و آن را برای استفاده روزانه از جمله نوشیدن مناسب می کند.

مخزن فوم دار پلی اتیلن

در مخازن فوم دار از فوم پلی اتیلن به دلیل خصوصیات بیشتری که دارد استفاده می شود. فوم پلی اتیلن ترکیبی از پلی اتیلن فشرده و حباب های ریز هوا است که به دلیل داشتن خاصیت تراکم سلولی منحصر به فردترین ایزولاسیون و عایق حرارت، برودت، رطوبت و صدا را ایجاد می کند. فوم پلی اتیلن در دمای 35- تا 100+ درجه سانتیگراد قابل استفاده بوده و در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و فرساینده محیطی مقاوم و ضد رطوبت است، همچنین از نفوذ آب جلوگیری می کند.

امروزه این محصول به دلیل راندمان بالای ایزولاسیون، کیفیت و دوام بالا، ضدآب بودن، مقاومت شیمیایی بالا، قیمت مناسب و عدم آلوده سازی محیط زیست در تولید مخازن فوم دار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل استفاده از فوم پلی اتیلن در تولید مخزن فوم دار این است که برای جلوگیری از اتلاف انرژی و انتقال حرارت عایق بهتری ایجاد می کند. معمولاً مخازن فوم دار به عنوان مخازن انبساط آب گرم شوفاژ خانه نیز استفاده می شوند. همچنین برای تولید مخازن ذخیره آب که نیازمند محافظت بیشتری در برابر سرما و گرما هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مخزن فوم دار بر اساس تعداد لایه

مخزن فوم دار

  • مخزن دو لایه فوم دار
  • مخزن سه لایه فوم دار
  • مخزن چهار لایه فوم دار: لایه‌های اول، دوم و چهارم تقریباً مشابه مخزن سه لایه پلی اتیلن است اما در لایه سوم از فوم استفاده می شود.
  • مخازن پنج لایه فوم دار: این مخازن دارای یک لایه بیشتر از مخزن چهار لایه فوم دار می‌باشند. لایه پنجم در واقع یک لایه سفید رنگ است.

مخزن فوم دار ذخیره سازی آب شرب

مخزن آب شرب فوم دار علاوه بر داشتن یک لایه پلی اتیلن با قابلیت محافظت در برابر نور خورشید دارای یک لایه عایق از نوع فوم پلی اتیلن است. بنابراین این مخازن علاوه برضد جلبک بودن، در برابر تغییرات دمایی محیط نسبت به مخازن سه لایه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. این مخازن بسیار بهتر دمای آب یا سیال را در برابر گرما یا سرمای محیط حفظ می کنند.

مخازن فوم دار ذخیره سازی آب شرب فقط در مصارفی پیشنهاد می شوند که نیاز دارید مایع درون مخزن اتلاف دمای کمتری داشته باشد. وجود لایه فوم نرخ انتقال حرارت از دیواره مخزن را به شدت کاهش می دهد و برای مدت طولانی تری دمای آب داخل مخزن ثابت می ماند.

ویژگی مخازن فوم دار

  • ضد جلبک
  • کیفیت پایدار
  • بهداشتی
  • محافظت بیشتر در برابر سرما و گرما
  • طول عمر بسیار بالا
  • در برابر خوردگی مقاومت از خود نشان می دهد
  • به دلیل عایق بودن، هدر رفت انرژی کمتر است
  • جابه جایی، حمل و نصب آسان

سودمندی و کارایی این مخازن آنها را به گزینه ای ایده آل برای اهداف داخلی و تجاری تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که فوم دار بودن یک مخزن، به معنای ضد یخ بودن آن نیست. برای جلوگیری از یخ زدگی مخزن فوم دار، نیازمند اقدامات بیشتری است.

نحوه تشخیص مخزن فوم دار

تنها راه تشخیص مخزن فوم دار از مخازن پلی اتیلن معمولی بررسی دریچه مخزن فوم دار و مشاهده لایه فوم می باشد و از روی ظاهر بیرونی مخزن امکان تشخیص وجود ندارد.

برای عایق سازی هر چه بیشتر مخزن فوم دار، می توانید از عایق های بیرونی مانند پشم شیشه و … نیز استفاده کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخزن فوم دار با متخصصین ما در فروشگاه البرز مخزن تماس بگیرید. در وبلاگ البرز مخزن در خصوص بقیه مخازن هم مطالبی قرار گرفته است، پیشنهاد می کنیم سری به وبلاگ ما بزنید. همچنین اگر سوالی دارید، در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =